ÖZEL EĞİTİM OKUL VE KURUMLARI SERBEST ETKİNLİKLER LİSTESİ
Serbest etkinlikler, özel eğitim gerektiren çocukların görsel algılarını, el becerilerini, el-
göz koordinasyonu, sosyal yaşama uyum ve okuma yazma becerilerini geliştirme ile boş
zamanlarını değerlendirme ile ilgili yapılandırılmış çalışmaları hedeflemektedir. Serbest etkinlikler
notla değerlendirilmez.
Serbest etkinlikler BEP birimi tarafından ekli listeden seçilir. Ancak kurumun ve çevrenin şartları ve öğrencilerin ilgi, yetenek, performans ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yeni etkinlikler belirlenir ve uygulanabilir.
Özel eğitim gerektiren çocuklar yönlendirilmediğinde, serbest bırakıldığında kendi başlarına amaçlı oyun oynama veya grupla oyun oynama, etkinliğe katılma ve etkinlikteki görevini bağımsız olarak yerine getirmede güçlük yaşamaktadır. Bu nedenle serbest zaman etkinlikleri dersinde yalnız başına amaçlı oyun oynama, oyuncakları işlevsel kullanma, yaşıtlarıyla oynama, oyun kurallarını anlama ve kurallara uygun davranma becerilerinin öğretimine yer verilmelidir.
Derslerde öğrencinin oyun becerileri ya da etkinlikleri yapma düzeyi gözlenmeli, sonrasında öğrencinin ilgi ve yeteneği doğrultusunda beceri ya da etkinliğin öğretimi yapılmalıdır. Ders saatinde öğrencinin ilgisini çeken etkinliklere yönelip istediği etkinliği yapması sağlanmalıdır.
Öğrenci yapılacak etkinliği bilmiyorsa öğretmen öncelikle bunun öğretimini yapmalı, sonrasında derste öğrenci serbest kaldığında kendi seçimini ifade edebilecek düzeye getirilmelidir.
Belirtilen etkinlikler listede yer aldığı sıra ile takip edilmek zorunda değildir. Her öğretmen her öğrencisi için uygun bulduğunu seçip o beceri veya etkinliği hedefleyebilir. Çocuğun yalnız oynama becerisi, oyuncak kullanma çeşitliliği arttıkça seçenekler içinden istediğini kullanması sağlanabilir.
Grup oyun veya etkinlikleri, en basit kuralları olandan iki kişi ile başlanarak bu gruptaki kişi sayısı zamanla artırılmalıdır. Öğretim sırasında uygun yardım türü gerektikçe kullanılmalıdır. Çocuklar kuralları anladıkça, yardımlar azaltılarak bağımsız oynamaları sağlanmalı ve bağımsız oynamaya başladıklarında izlenerek gerekli durumlarda müdahale edilmelidir. Her yeni grup oyununda aynı süreç izlenmelidir.
Serbest etkinlikler BEP birimi tarafından ekli listeden seçilir. Ancak kurumun ve çevrenin şartları ve öğrencilerin ilgi, yetenek, performans ve ihtiyaçları göz önünde bulundurularak yeni etkinlikler belirlenir ve uygulanabilir.
Özel eğitim gerektiren çocuklar yönlendirilmediğinde, serbest bırakıldığında kendi başlarına amaçlı oyun oynama veya grupla oyun oynama, etkinliğe katılma ve etkinlikteki görevini bağımsız olarak yerine getirmede güçlük yaşamaktadır. Bu nedenle serbest zaman etkinlikleri dersinde yalnız başına amaçlı oyun oynama, oyuncakları işlevsel kullanma, yaşıtlarıyla oynama, oyun kurallarını anlama ve kurallara uygun davranma becerilerinin öğretimine yer verilmelidir.
Derslerde öğrencinin oyun becerileri ya da etkinlikleri yapma düzeyi gözlenmeli, sonrasında öğrencinin ilgi ve yeteneği doğrultusunda beceri ya da etkinliğin öğretimi yapılmalıdır. Ders saatinde öğrencinin ilgisini çeken etkinliklere yönelip istediği etkinliği yapması sağlanmalıdır.
Öğrenci yapılacak etkinliği bilmiyorsa öğretmen öncelikle bunun öğretimini yapmalı, sonrasında derste öğrenci serbest kaldığında kendi seçimini ifade edebilecek düzeye getirilmelidir.
Belirtilen etkinlikler listede yer aldığı sıra ile takip edilmek zorunda değildir. Her öğretmen her öğrencisi için uygun bulduğunu seçip o beceri veya etkinliği hedefleyebilir. Çocuğun yalnız oynama becerisi, oyuncak kullanma çeşitliliği arttıkça seçenekler içinden istediğini kullanması sağlanabilir.
Grup oyun veya etkinlikleri, en basit kuralları olandan iki kişi ile başlanarak bu gruptaki kişi sayısı zamanla artırılmalıdır. Öğretim sırasında uygun yardım türü gerektikçe kullanılmalıdır. Çocuklar kuralları anladıkça, yardımlar azaltılarak bağımsız oynamaları sağlanmalı ve bağımsız oynamaya başladıklarında izlenerek gerekli durumlarda müdahale edilmelidir. Her yeni grup oyununda aynı süreç izlenmelidir.
ETKİNLİK LİSTESİ
-
Yapboz yapma.
-
Legolarla serbest şekilde oynama.
-
Legolarla model yapma.
-
Takıp çıkarmalı oyuncak yapma.
-
Çizim kopyalama.
-
Resim yapma.
-
Boyama çalışmaları yapma.
-
Yüz boyama çalışmasına katılma.
-
Oyun hamuruna şekil verme.
-
Eski dergi vb. resimleri kesme yapıştırma.
-
Seramik hamurundan süs eşyası yapma.
-
Boncuktan süs eşyası yapma.
-
Mozaik çalışmaları yapma.
-
Kolaj çalışmaları yapma.
-
Mum süsleme.
-
Heykel yapma.
-
Maske yapma.
-
Kukla yapma.
-
Fotoğraf çekme.
-
Artık materyal değerlendirme.
-
Kâğıt işleri yapma.
-
Sınıf süsleme.
-
Sınıf köşesi hazırlama.
-
Duvar boyamaları yapma.
-
Kutlama kartı hazırlama.
-
Resimleri anlatma.
-
Kukla oyunları izleme.
-
Kukla oyunları oynama.
-
Drama yapma.
-
Tiyatro oyununda rol oynama.
-
Çocuk yogası yapma.
-
Lobut devirme.
-
Dart oynama.
-
Basket oynama.
-
Masa tenisi oynama.
-
Denge oyunları oynama.
-
Bilgisayarda oyun oynama.
-
Bilgisayarda boyama yapma.
-
Bilgisayarda müzik dinleme.
-
Bilgisayarda eğitici film izleme.
-
Bulmaca çözme.
-
Şarkı söyleme.
-
Basit oyunlar oynama.
-
Sembolik oyun oynama.
-
İş birliğine dayalı oyun oynama.
-
Oyun köşelerinde zaman geçirme.
-
Dans etme.
-
Şarkılı oyunlar oynama (ront vb.).
-
Halk oyunları oynama.
-
Bando çalışmalarına katılma.
-
Müzik aleti çalma.
-
Hayvanları seslendirme.
-
Tekerleme söyleme.
-
Masal dinleme.
-
Öykü dinleme.
-
Televizyon izleme.
-
Radyo dinleme.
-
Belgesel izleme.
-
Fıkra anlatma.
-
Öykü okuma.
-
Paylaşımlı kitap okuma.
-
Mektup yazma.
-
Günlük yazma.
-
Bitki yetiştirme.
-
Belirli gün ve haftalara yönelik kutlamalara katılma.
-
Çeşitli gezilere ve ziyaretlere katılma.
-
Denge oyunları oynama.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder